Den perfekte krop

Det går af helvede til

Så blev det mandag igen, og jeg tænker det er på tide at lave en lille status for min træning.
Helt ærligt; det går af helvede til.
I fredags måtte jeg bukke mig for de ekstreme smerter jeg har i mine ben og søge læge, som sendte mig direkte i røntgen for at se om jeg havde fået et træthedsbrud. Der kommer svar på billederne i morgen og jeg håber inderligt at det ”bare” er en overbelastning og ikke brud. Jeg ved at der er noget helt galt, og jeg ved også at det kommer til at hæmme min træning frem mod målet, men hvis det ikke er et brud, så er der faktisk chancer for, at jeg stadig kan deltage i løbet til sommer! Og er altbetydende.
Jeg er så dybt frustreret, hvilket også er årsagen til at jeg har være så stille her på bloggen den sidste uge, for jeg har på ingen måde været motiveret, og min krop vil virkelig ikke samarbejde. I øjeblikket har jeg så meget væske i kroppen, især i mine ben, at jeg efterhånden ligner en vandballon! Og min styrke i træning svinger enormt meget. Det stresser mig virkelig at min krop pludselig begynder at modarbejde så meget nu hvor der efterhånden kun er 3 måneder til konkurrencen! Det giver mig mavepine at tænke på, hvis det nu slet ikke kan lade sig gøre, for jeg vil det så inderligt gerne. Og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, for at få kroppen på rette kurs igen. Heldigvis har jeg en super dygtig træner i ryggen, Ole Stougaard, og jeg håber et møde med ham i morgen kan ændre lidt på det hele. Han er i hvert fald den mest kompetente person jeg kender inden for det her fag, og jeg er sikker på at han kan hjælpe mig tilbage på sporet igen. Alt efter hvad røntgen og de næste undersøgelser af kroppen viser, så må jeg sadle lidt om, måske tage den lidt mere med ro og acceptere at jeg ikke bliver hurtigt i år. For det gør jeg ikke. Men jeg vil i mål. Og jeg bliver nød til at have 110% fokus på min kost, så min krop har de bedste vilkår at arbejde ud fra. Det samme med søvn, masser af søvn. Og så bliver jeg nok nød til at prøve og finde endnu mere struktur i min træning, selvom det er svært mellem 12timers vagter og lange skoledage. De næste 3 måneder bliver helt sikkert hårde, men jeg vil alligevel forsøge at nyde hver eneste dag på den her rejse mod målet. Jeg har på ingen måde i sinde at give op! Men en smule medvind og et par smertefrie ben vil virkelig være dejligt. Så det krydser jeg fingre for at det bliver en realitet snart. Skal jeg sige lidt positivt, så glæder jeg mig til at foråret kommer så jeg kan cykle ude og prøve kræfter med open-water swimming! Og så skal de ben bare komme i orden.
Hvis du er en løber, så nyd det, især hvis du løber smertefrit. Jeg ville ønske det var mig!

Husk, at udfordringer rammer os alle. Vi kan alle have en lorte dag. Det er hvordan vi håndterer dem der definere os. Kæmp for dit mål, der er aldrig nogen god grund til at give op.
Ha’ en fantastisk mandag.

Smil fra C.

17197799_1221308387985707_1803009920_n

   

4 kommentarer

  • Liv

    En lille opmuntring fra en med træthedsbrud. 🙂
    Der er skader, der er værre end et træthedsbrud. Det er en skade, der heler med træningspause. og husk pausen er vigtigt, du skal ikke begynde at løbe før dit brud er helet, heller ikke selvom du er smertefri. du risikere at få et nyt brud, ved ikke at respektere helingsprocessen.

    Måske er du heldig det ikke er et brud. Da jeg var til røntgen, fik jeg bekræftet frakturen øjeblikkelig efter scanningen.
    Har du et brud, kan en pause faktisk have postiv indvirkning på din præstationer fremadrettet :). Ønsker dig god bedring

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Schack

      Hej Liv,
      Mange tusinde tak for den virkelig søde og positive kommentar! det lettede meget på mavepinen at læse, og jeg håber du har ret! i så fald, hvis det er et brud, så vil jeg gøre alt hvad jeg kan for at komme på rette kurs igen, både hvad angår pause og genoptræning. Må jeg sprøge, hvor længe gik du med dit brud og hvor lang tid forløbet efterfølgende var?
      Tak for den søde tanke, ha’ en skøn mandag aften!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Liv

      Jeg håber det bedst for dig og godt du allerede har fokus på kost og søvn :).
      Konstaterer din læge ikke et træthedsbrud imorgen, kan du have en fraktur i det tidlige stadie, røntgen ikke afslører. Mit råd er, skær ned på din træning i en periode. forsætter dine symptomer, vil jeg kontakte lægen igen og få fortaget en ny scanning.

      Jeg har stadig et træthedsbrud i foden. Fik mit første brud i december, holdet ca 6-7 ugers træningspause. Var for ivrig med at løbe igen (jog tempo, men for lang distance) og fik et nyt, hvilket betyder endnu 6 ugers pause. Jeg laver alternativ træning (cykle og let styrketræning til smertegrænsen, 4 gange om ugen) samt øvelser fra fys hver dag.

      Har valgt at ta’ kosttilskud calcium, magnesium og vitamin D, samt zink for at sikre min krop de bedst betingelser. (normalt kun fiskeolie og en multivitaminpille i vintersæsonen) og virkelig have fokus på indtage nok mad.

      Jeg modtager behandling af en fys på en sportsklinik, hvilket nok har gjort mit forløbet lettere at accepterer, da personen forstår min situation og glæden ved træning i forhold til en alm fys.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Schack

      Hej liv, beklager jeg ikke har fået svaret på din betænksomme kommentar!
      Men heldigvis var der ikke noget brud, og mine ben er efter en pille-kur blevet næsten smertefrie.
      Jeg forsøger at undgå at skabe endnu en skade ved netop ikke at være for ivrig, selvom det virkelig er fristende, nu hvor det ikke gør ondt!
      Tak for informationerne om dine kosttilskud, det vil jeg bestemt overveje.
      Jeg er heldigvis også kommet i kontakt med en god fys, som har godt forstand på sportsskader i ben, så jeg sætter min lid til, at vi får mig på sporet igen så jeg kan gennemfører mit løb til sommer.

      Jeg håber du har fået en rigtig dejlig start på ugen!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Kommentér gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den perfekte krop