Thai-wok med kylling

Min krop har sagt fra

img_7670

I sidste uge skrev jeg om, at jeg på grund af voldsom smerte i benene har måtte opgive min træning for en periode og krybe til korset hos en læge. (Læs mere om det HER) Jeg er siden hen blevet undersøgt for træthedsbrud, som jeg dog heldigvis ikke har! (Læs mere om det HER) Men jeg har til gengæld en stor overbelastning i nogle sener i begge mine ben og en krop der er blevet rigtig rigtig træt.

Jeg troede selv at min træthed skyldtes en forkert kost men det viser sig at min krop har valgt at sige fra; jeg har simpelthen trænet for meget.
Jeg er ellers rigtig glad for at træne, men har alligevel ikke kunne sige fra eller holde fri når min krop har haft behov for det. Jeg har tit trænet 2 gange om dagen 6 gange om ugen og dertil gået i skole, læst lektier og arbejdet. Jeg har med glæde stået op kl04.30 for at nå dagens to-do liste og først ramt sengen igen kl23. Jeg ved udmærket godt at det ikke er sundt, men jeg har virkelig haft så tårnhøje forventninger til min form og dens udvikling, og jo mindre min fremskridt blev, jo mere kløede jeg på i stedet for at give min krop den pause som den egentligt har brug for, for at komme sig stærkere.
Jeg har aldrig forventet af mig selv, at jeg skulle ramme en form i nærheden af eliten, men jeg har virkelig haft forventninger om at jeg i hvert fald skulle i mit livs absolut bedste form! Og uden at præcisere det mere nøjagtigt har jeg virkelig stræbet efter at blive god, sådan virkelig god –  til det hele. Både god til at svømme, cykle, løbe og stærkere til at løfte! I min stræben efter alt det her, har jeg virkelig glemt noget så vigtigt, men simpelt, at jeg bare er et menneske! At jeg har et arbejde og en skole som skal passes, at jeg gerne vil ses både med venner, kæreste og familie og at jeg KUN har 24 timer i døgnet til at nå det hele!

Det er selvfølgelig lidt af en lussing at få i hovedet, at man ikke kan finde ud af at lytte til sin krop og passe ordenligt på sig selv, og at jeg nu må betale prisen. Jeg føler slet ikke jeg har tid til at geare ned, altså der er jo kun 3 måneder til mit tri-stævne!
Jeg har haft en lang snak med min træner, Ole Stougaard (læs mere om ham HER), som heldigvis ikke ser så negativt på dette som jeg gør. Han mener sagtens at jeg kan nå i mål til sommer og få en fed oplevelse til mit første tri-stævne. Men han forlanger også, at jeg lytter efter min krop nu og har respekt for hvile-tiden såvel som trænings-tiden.
Han har lavet en ny træningsplan til mig, hvor jeg træner væsentligt mindre end jeg har gjort tidligere, men hvor jeg forhåbentlig vil have mere overskud i min træning og kunne levere mere kvalitet i de timer jeg så træner. Jeg deler programmet med jer i morgen!

Jeg skal være ærlig og sige, at det selvfølgelig er lidt et knæk i min stolthed, at jeg ikke har lyttet til min krop som nu har valgt at sige fra – for jeg er jo ellers fortaler for at sundhed er mere end bare træning, og at der skal være plads til at leve livet! Og alligevel har jeg ikke helt selv kunne finde balancen i dette på det seneste. Men sådan er det, sådan er jeg – og i skal ikke snydes for det virkelige billede trods det glamourøse lækre liv men ellers hurtigt kan få opstillet her på de sociale medier. Jeg er også bare et menneske, og jeg indrømmer gerne at jeg trænet alt meget gennem det seneste stykke tid.

Jeg er ny i denne tri-verden, jeg ved ikke hvad der skal til for at blive god og for at nå i mål, og derfor har jeg bare kørt fuld speed på det jeg troede var det eneste rigtige; træning træning træning! Heldigvis er der en helt masse erfarne søde mennesker i denne ”nye” verden for mig, som gladeligt har delt ud af råd og erfaring gennem de sidste par dage, og heldigvis har jeg Ole med på sidelinjen som står klar med både kost og træningsprogram, men også mentalt støtte og forståelse og virkelig mange gode råd. Han er uden tvivl min redningsmand og med hans hjælp er jeg sikker på jeg nok skal nå i mål. Men hvad der er endnu vigtigere nu er, at jeg virkelig begynder at nyde rejsen. De næste 3 måneder bliver hårde, men gode. Og jeg skal nyde dem!

Mit fokus er nu ikke kun at krydse målstregen den 18juni i Kronborg, mit fokus er bestemt også at elske rejsen dertil, at have overskud og energien til at synes at det er fedt, og at ville det med hele hjertet.

I dag er det mandag og jeg er startet på mit nye træningsprogram.
Jeg har overskud, lyst og viljen til det her projekt, som handler om at komme i mit livs bedste form både fysisk, og mentalt.
Jeg kæmper desværre flere kampe lige i tiden, ikke nogle jeg er klar til at dele med jer endnu, men min træning er især vigtig for mig, fordi den giver mig et frirum, en gejst og en tro på, at jeg nok skal klare den. Hvilket jeg også gør. For det skal jeg.

Smil fra C.

   

4 kommentarer

  • Malene Raunholt

    Hej Caroline.

    Jeg vil bare sige at du har en fed blog, at den er inspirerende og ikke mindst hyggelig at læse, især når man selv er fra Sæby 😉
    Angående din løbeskade så har jeg lidt råd.
    Jeg har tidligere løbet rigtig meget haft privat program og træner over en lang periode, så jeg kender om nogen til at have smerter ved løb.
    Det jeg gjorde var at jeg holdt helt pause fra løb i den tid hvor jeg tog Nsaid.
    Istedet lavede jeg Aqua-jogging, som er SINDSSIGT hårdt og effekt og meget overførbarhed til løb. Jeg kørte simpelthen intervaller i vandet, ude på det dybe, med et mavebælte på og “forsøgte” at løbe. Her skal man fokusere på at løbe så lig i vandet som man ville gøre på land. Hvilket er svært 🙂
    Da jeg ku løbe igen og ikke længere tog nsaid, så øgede jeg MEGET langsomt, ca. 10% om ugen og løb kun på blødt underlag, græs eller grus. -Atletikbanen kan være hård ved benene og er ikke altid det rette valg. Ellers lavede jeg en masse cross-trainer træning-uden at bruge armene og nogle ro-intervaller.
    Jeg formåede over 4-5 måneder at bibeholde min løbeform ved at lave alternativ interval træning og kun løbe det som passede til min ugentlige øgning. Jeg kom tilbage og løb efterfølgende 5-6 gange om ugen i en lang periode. Ikke at det er sundt, bestemt ikke.-men det er blot for at sige at jeg ikke siden har haft problemer med mine underben. Så det virkede!
    Op med humøret, der er alternative muligheder og med al den gode træning du ellers laver -så skal du nok komme tilbage samt vedligeholde det meste af din løbeform.
    Men lyt til dig selv og overhold den plan I har lagt! 🙂

    Held og lykke.

    Hilsen Malene, læser, løber og fysioterapeut

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Schack

      Hej Malene,
      Mange tusinde tak for de meget rosende ord! Det glæder mig at du læser mig, og ja, det er virkelig skønt at hører at en sæbynit læser med! Tak for det <3
      Aqua-jogging lyder som lidt af en udfordring, både sjov men også rigtig svært?! det kan være jeg lige skal youtube mig til hvordan man gør, inden jeg kaster mig ud i det dybe! 😀
      Hvor er jeg glad for du vil dele din oplevelse og erfaring, det giver ro i maven at hører at jeg ikke er den eneste der har været ramt af nogle ben som slet ikke vil samarbejde, og som så alligevel er kommet tilbage på sporet og kan løbe smertefrit! Jeg holder humøret oppe og udnytter de mange alternative måder at træne på, og så håber jeg snart der sker store fremskridt, så jeg kan blive klar til mit første tri-stævne til sommer!
      Mange tusinde tak!
      Jeg håber du har fået den bedste start på ugen,
      De aller bedste hilsner fra mig.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Malene Raunholt

    Selv tak, blot en fornøjelse at kunne dele et råd til en passioneret person fra en anden 😉 <3
    Fandt det her, som forklarer det meget godt, jeg kan virkelig anbefale det.

    God fornøjelse 🙂

    http://vorespuls.dk/artikel/traeningsprogram-aqua-jogging

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Schack

      Ja helt sikkert! <3
      Mange tusinde tak, det vil jeg helt sikkert kigge nærmere på!
      Ha' den dejligste dag!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Kommentér gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Thai-wok med kylling