Postkort fra Venedig

Postkort fra Milano

Vi kom til Milano via tog fredag sen eftermiddag og gik direkte til hotellet med vores tasker. Efter vi havde tjekket ind gik vi en tur ud for at se byen. Hotellet lå virkelig tæt på centrum og vi endte hurtigt i den dyre shopping gade hvor alle de store mærker havde deres butikker. Ved at følge gågaden endte vi på Piazza Del Duomo hvor den store kendte kirke Duomo di Milano står og stråler midt på pladsen. Den kirke er enorm, og virkelig smuk! Vi havde absolut ingen planer for vores aften udover bare at slentre lidt rundt. Og for første gang på ferien fik vi ikke italiensk aftensmad, men derimod Sushi og det var død lækkert!

Vi sov lidt længe lørdag og startede formiddagen ud med en lille picnic i den nærliggende park, hvor vi havde købt baguettes og italiensk pålæg i det nærmeste supermarked – super hyggeligt og virkelig billigt alternativ til morgenmad, hvis ikke man vil give de dyre hotelpriser.
Efter morgenmaden gik vi ind til kirken igen og købte billetter til både at se den indefra og oppe fra! Intet mindre end 251 trin op til taget, hvorfra der var udsigt udover hele Milano! Vi gav 12€ pr mand for dette – billetten ind til kirken koster 9€, så jeg synes bestemt det var pengene værd lige at give lidt ekstra for at komme op på taget og gå. Tilmed fik vi også adgang til kælderen, hvor vi fik lov til at se det gamle fundament af kirken.

Da vi var færdige med at se kirken gik vi mod et kvarter kaldt Nivigil. Vi havde læst om det på nettet, hvor det stod beskrevet som et hyggeligt område med et par kanaler samt et favoritsted for italienerne at gå ud og spise. Vi gik fra kirken og hen til området, det tog godt 30min men det var en hyggelig gåtur, og det kan bestemt anbefales selvom der også er en god infrastruktur i Milano.
Nivigil var rigtig nok et virkelig hyggeligt kvarter, og vi nød en kold øl med fødderne i kanalen til live musik. Der var opstillet boder langs den ene gade med alverdens ragelse i, og vi fik hurtigt et par timer til at gå. Da mørket faldt på blev der virkelig liv i området og stedet forvandlede sig hurtigt et festligt kvarter med kulørte lamper og store skilte med happy-hour! På næsten alle restauranter kunne man få buffet + en drink for 9-11€, hvilket må siges at være lidt af et tilbud for en ellers dyr storby. Vi sprang dog drinks og buffet over og fandt i stedet for en hyggelig pizza-restaurant i en gyde, hvor vi fik lækker italiensk aftensmad og en liter vin.
På vej hjem fra Nivigil området gik vi forbi kirken og så den med lys på, inden vi smuttede hjem i seng.

Længe ventet blev det søndag og den helt store grund til vi faktisk valgte at tage et smut forbi Milano på vores rejse: Giro d’Italia! Vejen ned til byen var i løbet af natten blevet hegnet ind og den store plads ved kirken var blevet forvandlet til et målområde. Dagens første ryttere ville først blive sendt af sted omkring kl13, så vi brugte formiddagen på at kigge lidt i butikker og nyde en kold øl og en pizza. Det vrimlede med folk i lyserødt og sikkerhedsfolk i form af både politi og militær. Hele dagen var sat af til cykelløb og det var virkelig en fest at opleve det hele live! Der var en kanon god stemning og der blev råbt, klappet og fløjtet hver eneste gang en rytter kom forbi. Der var rigtig mange turister, men området var klart domineret af italienerne selv som i den grad fejrede 100års dagen for Giro d’Italia og afslutningen på et rigtig spændende løb.

Efter løbet gik vi ud og spiste og afsluttede en helt fantastisk ferie med en to-retters menu og en flakse kold rosé. Det har virkelig været en perfekt ferie og jeg har nydt et hvert øjeblik af den. Ferien har i den grad været fyldt med kulturelle oplevelser, lækker mad, rigeligt med øl og vin og en helt bunke kys og kærlighed. At rejse med M har været helt fantastisk, og lykken er virkelig at være i nærheden af en som gang på gang for dig til at smile og grine!

Nu sidder vi i flyvere på vej hjem til Danmark og er helt mættet på oplevelser (og pizza..) I morgen starter hverdagen igen, og jeg får travlt med træningen de næste par uger. Der er kun 14 dage til min store konkurrence og jeg glæder mig utroligt mig til at komme hjem i min daglige rutine igen og få en helt masse træning i banken.