Hjemmelavet müsli på 10min!

Min tur til Wales

Jeg har jo været en uge i Wales, hvor jeg mere eller mindre fik set og oplevet det hele! den smukke natur, de lækre restauranter og de helt sjove oplevelser! I dette indlæg fortæller jeg om det hele i samarbejde med Visit Great Britain.

14/7: Ankomst til Manchester
Efter en fin rejse til Manchester (dog inklusiv et par pinlige øjeblikke, hvis du fulgt med på instagram), blev jeg kørt til hotellet. Det var død lækkert og jeg havde en skøn stor dobbeltseng helt for mig selv! Jeg skulle mødes med de andre på en restaurant, og jeg havde egentlig tænkt mig bare at smutte derover i det træningstøj som jeg var rejst i, men valgte (heldigvis!) at skifte til et par jeans og en bluse lige inden jeg gik. Det viste sig at være en af de meget fine restauranter i Manchester, The Refuge, og helt sikkert ikke et sted hvor træningstøj ville passe ind, men.. det ville dog ikke være første gang jeg ender på yderst fint restaurant i halvsvedigt træningstøj.
Som skrevet i mit tidligere indlæg, så er gruppen jeg rejser med en god bladning af både lande, alder og interesser. Jeg må ærligt indrømme, at jeg blev meget overraskt da jeg mødte dem! Jeg havde måske lidt forventet at gruppen ville bestå af ”typer” som mig selv; dyrke sport, elske udfordringer og fan af at være lidt uden for ”the comfort zone” .. Men selvom vi ikke har det tilfælles, så er det nogle skønne personer og vi hyggede os virkelig!
Men denne dag var egentligt ret kort, efter jeg havde spist en 3-retters (this girl gotta eat!) var det tilbage på hotellet til en lille omgang træning før sengetid!

15/7: Wales!
Jeg var tidligt oppe for at klare dagens træning; om det var fordi jeg havde lyst til at stå tidligt op og svede, eller fordi jeg ville være ekstra sulten til morgenbuffeten, vil jeg ikke komme yderligere ind på.. men jeg fik fyldt deportere godt op og vi satte kursen mod Wales. Vi kørte til Dolgarrog i Conwy Valley, hvor dagens første udfordring stod klar; lær at surfe!
Jeg har aldrig surfet før, så bare det at få surfbrættet ud af stativet var en større udfordring for mig. Men vi startede heldigvis helt fra bunden med at ligge på vores bræt på gulvet og lærer de grundlæggende trin. Jeg synes faktisk det virkede meget nemt med fast underlag uden bølger, men jeg skal da lige love for tingende ændrede sig da vi kom i vandet!
Surf Snowdonia, som centeret hed, har en kæmpe ”pool” med en kæmpe bølgemaskine i, virkelig smart. Så vi blev lukket ind på denne fake strand / surf arena, og så var ellers bare at padle, padle, padle, fange bølgen, rejse sig op og spille smart. Det med at rejse sig op og spille smart virkede slet ikke for mig de første mange gange. Men med lidt held endte jeg faktisk med at have et par succesoplevelser på brættet i bølgerne!
Da vi var færdige med at lege surf-stars gik turen videre til The Hay Loft, hvor surf-debuten blev fejret med kold øl, stor bøf og cheesecake!
Efter ædegildet kørte vi videre til byen med verdens længste navn: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. (og nej, jeg trykkede ikke bare tilfældigt på tasteturet eller lod en kat danse tango henover det) Picture proofment længere nede!
Herefter kørte vi videre til Anglesey, hvor Rib Ride havde inviteret os på en sejltur i meget høj fart! Så den fik ikke for lidt på Menai Straights, og jeg havde en kæmpe fest! Suset i maven gav det absolut største smil på læben – jeg nøde det virkelig!
Trods den høje fart på bølgerne klarede vi os faktisk igennem uden at blive våde, og så blev kursen sat mod hotellet i Isle of Anglesey. Vi tjekkede ind på The Bull Beaumaris, som også stod for lækker aftensmad og farverige drinks! Efter maden blev Just fra Norge og jeg enige om at kigge lidt nærmere på det slot som lå i byen. Vi kom måske lidt den forkerte vej rundt om slottet og så ikke at det som sådan var lukket, men hoppede derimod over et mindre stendige (okay vi tog tilløb til, men så højt var det altså heller ikke) .. midt i vores absolut bedste blogger-øjeblik, hvor både lys og location spillede, blev vi råbt op af yderst rasende mand. Han havde tydeligvis udråbt sig selv som ”King of the Castle” og vi måtte bestemt ikke være der, for han havde altså lukket for i dag! Vi havde på allermest ulovlige vis klatret over hegnet og brudt ind på slottet – jeg han fik os virkelig til at lyde meget kriminelle. Vi prøvede at kører den af på vores skandinaviske turistcharme, men den bed han ikke på, og vi blev smidt ud med en trussel om at han ville tilkalde politiet hvis vi gjorde sådanne uartigheder igen! sooorrryyyyy…!!
Vi blev enige om at det måske var ved at være nok aktion for denne dag, så vi smuttede tilbage til hotellet og gik i seng.

16/07: Coasteering og Portmeirion
Dagens første udfordring var Coasteering ved Holyhead, hvilket meget kort fortalt egentlig bestod af at svømme i havet, klatre op af klipper og hopper ned i vandet igen. Vi fik slanget os ned i nogle våddragter, fik hjelm og redningsvest på, og så var det ellers bare at hoppe i vandet. Jeg blev som et bette barn igen og selvom min højdeskræk i den grad blev udfordret af at klatre op af klipperne, så var det virkelig sjovt! Vi kravlede ind i grotter og banede os vej gennem små flækker i klipperne, klatrede ”højt” op og hoppede i vandet igen. Jeg havde det så sjovt, og det var en helt fantastisk måde at opleve naturen på.
coasteering
Der var desværre ikke rigtig nogle omklædningsfaciliteter eller brusere ude i naturen, så med saltvandt i håret gik kørte vi ud til The White Eagle, hvor vi fik en rigtig lækker frokost.
Vi kørte videre til Newborough Forest til en lille gåtur på Llanddwyn Island – en ø der tidligere har været en destination for mange pilgrimsrejsende.
Bagefter kørte vi til Portmeirion. En by, og især en historie, der virkelig gjorde indtryk på mig. Den blev bygget af en meget rig mand, Clough Williams-Ellis der var arkitekt. Han havde en drøm at bygge sin egen by inspireret fra hans mange rejser ud i verden. Han startede på sit store projekt i 1925, og i 1975 stod byen endelig færdig. Han var på det tidspunkt over 90år gammel og hans drøm var nu færdigbygget. Selvom jeg synes det er helt tosset at tænke på, at man har haft så vanvittigt mange penge, at man har valgt at bygge sin egen by, så synes jeg også på samme tid det er vildt inspirerende at han gjorde det. Til historien hører det nemlig til, at ingen rigtig troede på at han kunne gøre det, mange synes han var mærkelig og de fleste rystede egenligt på hovedet af ham. Men han var ligeglad, han havde den drøm, og han arbejde benhårdt for den i 50 år!

portmerion
Der har aldrig boet nogle i byen, men den bliver drevet som et (meget dyrt og fint) hotel samt en turistattraktion, hvor man kan komme og få en rundtur i byen. I nogle af bygningerne er der små butikker og en af bygningerne; The Hall of Hercules er kendt som en af de mest romantiske steder at holde bryllup! (Historien om Hercules er i loftet)
Jeg fik mit helt eget hus, død lækkert! 3 badeværelse, lækkert køkken, fin terrasse, og to store soveværelser med badekar! Huset var især berømt fordi der havde boet en berømt skuespiller der, under indspilningen af ”The prisoner”. Om aftenen mødtes vi i hotellets fine restaurant
Da min begejstring for huset faldt lidt til ro og jeg fik kigget på klokken, gik det op for mig at jeg havde sindssygt travlt. Jeg var inviteret til fornem gourmetmiddag på hotellets restaurant – og der var dresscode; pænt tøj! (dvs. ingen jeans eller sportstøj).. Så der stod jeg ellers i mit meget fine hus, med en kuffert fyldt med ufint tøj og sportstøj, saltvand i håret og kun 20minutter til middagen startede. Så mens jeg var i bad prøvede jeg at gennemtænke hele min kuffert for et outfit der kunne redde med. Den paniske tankegang forsatte under hårtørring, og makeup. Middagen startede 19.50 og klokken 20.00 stod jeg stadig med bar røv nede i mit hus. Med en beskidt kjole i hånden. Det var det eneste jeg havde fået pakket der var bare en lille smule fint. Men som sagt var den beskidt. Så jeg tog mit et trucker-bad (en overdosis af parfume) og fladet håret så det, med hovedet lidt på skrå, kunne dække pletterne på kjole.
Kun 20minutter forsinket fandt jeg de andre med farverige drinks og fint tøj, mens jeg med hovedet på skrå, klarede mig nogenlunde igennem en gourmetmiddag med for mange glas at hælde drikkevare i, for meget bestik ved siden af tallerkenen og for lidt mad på tallerkenen. Jeg blev dog mere end mæt! Men jeg blev da lidt nervøs da den første ret blev serveret på en tallerken mindre end en underkop. Men altså, hvad ved jeg, jeg plejer ikke komme så fine steder, haha. Men hvilken smagsoplevelse det var – og jeg spiste okse-tunge! (no shit, og jeg lyver heller ikke når jeg siger det smagte rigtig godt!)

portmerion1

17/07: Portmeirion, et slot og en cykeltur
Vi startede dagen ud med en guidet rundvisning i byen. Det var imponerende at hører mere om historien bag, og jeg kan kun anbefale at besøge denne by, hvis du planlægger en tur til Wales!
Vi forsatte turen ud til et gammelt slot. Der er 641 slotte i Wales, desværre er det ikke dem alle som bliver vedligeholdt, og dette her var en af dem. Der var ikke meget tilbage, men udsigten derfra var utrolig smuk.
Vi spiste frokost på en god restaurant helt nede ved vandet, Dylans, hvor jeg fik en virkelig lækker hummer! Mmmh. Bagefter forsatte vi turen videre til Aberdaron, hvor vi skulle ud og cykle. Jeg havde virkelig set frem til at nyde Wales smukke natur på 2 hjul, for jeg synes personligt man får set meget mere, og nydt det hele meget mere, end når man bare sidder i en bil. Desværre røg lidt af glæden da jeg så cyklerne! De var virkelig små. Og jeg er er altså ikke særlig lille. Faktisk var de ikke rigtig nogle i gruppen, som kunne passe en cykel til en 12årig. Men vi kom da afsted, og hold nu op hvor vi grinte meget af hinanden og cyklerne. Jeg ved ikke om du kan forestille dig en flok voksne mennesker afsted på små shetlandsponyer – det var cirka sådan vi så ud! Der var afsat 2 timer til en cykeltur langs kysten og ude på landevejen, men vi nåede langt fra det hele fordi vi cyklede så langsomt på de små cykler! Men vi fik da set lidt og det var virkelig smukt. Jeg vil bestemt anbefale at tage en cykeltur i Wales, for man nyder det hele meget mere, meeen, jeg vil dog anbefale at man får sig en cykel i den rigtige størrelse!
Aftenen blev brugt på altanen på hotellet, som lå helt ude ved vandet. Og jeg havde et lækkert værelse, med store døre i, så jeg kunne ligge og hører på havet hele natten. Helt fantastisk.

18/7: Berømt pub og damplokomotiv
Efter morgenmaden satte vi kursen mod Wales mest berømte pub; Ty Coch Inn for en lille øl! Javist var vi nærmest kun lige stået op, men øl kan man vel altid drikke? Og med en pub helt nede til vandet og med udsigt over det irske hav var det ganske nemt!
Bagefter kørte vi til Blaenau Ffesttiniog, hvor vi skulle ud og kører med et gammelt damplokomotiv! Det mindede meget om det der er med i Harry Potter, gamle vågne, gamle sæder, personale i gamle uniformer, gammel perron med unge drenge med kul på tøjet og i hovedet. Det var helt perfekt! Jeg blev vugget igennem det smukke landskab af togets rystelser og tut-tut-lyde. Jeg var helt solgt og jeg nød det med hele hjertet! Det var en fantastisk oplevelse som jeg kun kan anbefale til andre; Festrial.uk
Vi endte togturen i den by vi også skulle overnatte i, så det passede jo perfekt. Aftenen stod igen på god mad og hygge med de andre.

19/7: En tur i verdens hurtigste svævebane og et besøg på et kæmpe slot.
Morgenmaden blev skyllet ned med tankerne om at skulle en tur i verdens hurtigste svævebane! Jeg er virkelig en pivskid når det kommer til højder, og svævebanen starter jo ikke ligefrem et lav sted, nejnej, den starter da selvfølgelig på toppen af et bjerg!
Dog havde ZipWorld taget højde for sådan en som mig og lavet en ”lille børnesvævebane”, hvor man ”kun” svævede 65km/t på en mindre strækning. Og det var ret godt! For så fik man lige nedbarberet de dramatiske tanker lidt! Jeg var både sikker på mit hår skulle komme i hjulet, at min sele ville gå op, at jeg ville stoppe midt på linen og ikke kunne komme hverken frem eller tilbage, at jeg direkte ville falde ned og brække alle min lemmer. Men det skete jo slet ikke. Og så fik jeg lidt mere mod på at kører op på toppen af bjerget for at tage den helt store, og den helt hurtige svævebane ned! Modet forsvandt dog fuldstændig da jeg lå på maven på toppen af bjerget og blev spændt til linen, alt imens jeg kunne stirre direkte i ”døden”. Inden jeg egentlig fik styr på nerverne, sagde manden bag ved; Ready? Enjoy! Og så var jeg ellers på vej ned i en aller helvedes høj fart med og med en meget høj hyletone ud gennem munden! Meeen, kæft det var sjovt! Jeg havde det vildeste sug i maven på hele turen ned, som varede i over 1 minut! 165 km/t svævende gennem luften som et andet jetfly! Det var sindssygt fedt!

Da jeg havde fået plantet begge fødder solidt på jorden igen kørte vi videre til en kæmpe slot, hvor vi spiste frokost! Penrhyn castle, et ualmindeligt stort og virkelig smukt slot. Det var et af de slotte som der virkelig blev brugt penge på at vedligeholde, og rummene stod som i gamle dage, med møbler og det hele. Det var imponerende at se.
Bagefter forsatte vi turen videre til det sidste stop; Llandudno. Meningen var egentlig at vi skulle have været ude og stå på ski, men da det regnede som en i bare pokker, blev det desværre aflyst. I stedet fik vi ”free time” resten af eftermiddagen, hvilket jeg virkelig også havde brug for. Jeg brugte tiden på at indhente en masse arbejde inden den stod på rigtig lækker mad på The Seahorse Restaurant, en rigtig lækker fiskerestaurant!
Det var vores sidste aften sammen, og derfor blev der drukket et par ekstra drinks mens snakken gik. Det er underligt at tænke på, hvordan vi bare 5 dage tidligere var totalt fremmede for hinanden, og hvordan vi nu på kryds og tværs er blevet rigtig gode venner. Jeg har især fået et par helt nye veninder, som jeg i den grad sætter pris på, og jeg læder mig til at se dem igen! Vi har heldigvis aftalt at mødes igen inden længe, om det bliver i Spanien, Brasilien eller lille Danmark har vi dog ikke planlagt!

20/7: Manchester til København
Sidste dag med mine 2 nye veninder, Paula fra Spanien og Luiza fra Brasilien. To fantastiske piger jeg kommer til at savne og helt sikkert kommer til at se igen. Det er fantastisk, hvordan man skabe så stærke bånd på ellers meget kort tid. Men vi stod tidligt op for at nyde morgenmaden sammen inden vi blev splittet. Paula skulle til Liverpool og Luiza og jeg skulle til Manchester.
I Manchester havde vi kun en enkelt ting på vores to-do-liste, og det var at besøge John Rylands Libary – et bibliotek der ligner utroligt meget det som er med i Harry Potter, men jeg tror nu ikke at det er det! Det var virkelig smukt på sådan en helt særlig måde. Bagefter var vi ude og spise frokost inden vi sagde farvel til hinanden. Luiza skulle med flyet et par timer før mig, så jeg havde lige tiden til at shoppe ”lidt”. ”Lidt” blev dog til rigtig meget og på bare to timer fik jeg brændt 3000kr af og til samlet mig en seriøs store pose med tøj og sko. Det er ufatteligt, hvor hurtigt jeg kan få life-needed behov når jeg går ind i en butik. Men til gengæld er mit nye tøj så fint! Og skoene er hammer praktiske; det er trail sko fra Salomon! Så nu er jeg mere eller mindre klar til næste eventyr; hiking i Sverige!
Turen hjem gik laaangt fra som forventet. Min flyver var over en time forsinket, og det betød at i stedet for at være hjemme kl.23, så var jeg først hjemme kl.02!! Jesus Kristus en lang dag! Men sådan går det når man kombinere et forsinket fly med DSB og deres sporarbejde…

Men trods den lidt lange tur hjem, så har rejsen i sig selv været helt fantastisk. Jeg har nydt hver en dag, og jeg har virkelig oplevet og set meget! Jeg er meget overrasket over, hvor smuk Wales er, og hvor meget man kan lave! Jeg er så glad for at Love Great Britain ville have mig med på denne tur, det har virkelig været et eventyr! Og en særlig tak skal helt sikkert lyde til Jane og Rob fra Love Great Britain, som var vores guider på turen. De var absolut fantastiske, altid i godt humør og selvom vi blev mødt at et par udfordringer under vejs, så havde de altid en løsning på problemerne. Deres dejlige humør gjorde helt sikkert turen til det bedste. Jeg er blevet rigeligt forkælet med 3-retters menuer hver dag, og jeg skal på seriøs afvænning af overspisning de næste par dage! Haha.

Til alle jer der her fulgt med både her på bloggen og via instagram, så håber jeg i har haft muligheden for at opleve lidt af Wales, og har fået lyst til at opleve endnu mere! Jeg kan i hvert fald kun anbefale Wales som en meget smuk og sjov rejsedestination, både for voksne og for børn. Befolkningen er søde og hjælpsomme, maden er virkelig god og naturen er utrolig smuk!
Wales har bestemt fået en plads i mit rejseglade hjerte og jeg kommer helt sikkert igen en dag!

Smil fra C.

Billedet er taget på John Rylands Libary.