Verdens sejeste far

5 tips til triatlon

Som lovet i forrige blogpost (læs det her) kommer her 5 gode tips, hvis du overvejer at prøve triatlon-sporten og på sigt give dig i kast med en konkurrence!

Jeg vil lige starte med at understrege, at triatlon jo er for ALLE! Og at man sagtens kan deltage i et mindre løb med i sit almindelige badetøj, hverdags cyklen og udtrådte løbesko!

5 tips til at komme godt i gang:

  • Lær at løbe uden musik
    Til de fleste konkurrencer, især på de længere distancer, er det forbudt at cykle og løbe med musik. Personligt synes jeg, at det var svært i starten at lade musikken blive hjemme, jeg følte lidt det tog hele glæden fra løbeturen. På en eller anden måde virkede det bare sååå uoverskueligt at løbe til lyden af mit eget åndedrag, fordi jeg bliver virkelig, som i virkelig, meget forpustet! Og så får man altså bare lidt mere ondt at sig selv, når man kan hører hvordan lungerne er på vej op igennem halsrøret..
    Men jeg blev heldigvis glædeligt overrasket over, hvor dejligt det rent faktisk er at løbe uden musik. Det kræver, at man lige lærer sig selv, at lade være med at fokusere på lyden af ens åndedrag, men i stedet fokusere på lyden af fx fuglesang eller hvordan ens fødder lander i asfalten. For mig betød løbeturer uden musik faktisk, at jeg fik meget mere fomkus på, hvordan jeg løb, trak vejret, satte fødderne i og bevægede overkroppen, så hele min løbepræstation blev faktisk meget bedre.
  • Afsted i dårligt vejr
    Det er selvfølgelig altid skønt at løbe og cykle i højt solskinsvejr, ja og helst også vindstille. Men faktisk handler det også om at komme afsted i dårligt vejr! Både for at styrke balancen på cyklen i meget vind, men især for at styrke psyken! 10km i løbeskoene eller 30km på cyklen bliver bare dobbelt så langt, så snart det står ned i stænger og blæsten raser! Desværre kan man jo bare ikke være herrer over vejret på en evt. konkurrencedag, og det vil være super ærgerligt at miste kampgejsten til løbet fordi vejret påvirker ens psyke.
  • Den rigtige grund
    Jeg tror, at mange opfatter triatlon som en sport, hvor man træner op til en hel Ironman. Men det er altså ikke helt rigtig. Mange der dyrker triatlon har ingen intentioner om at løbe en hel ironman, men derimod kun deltage i små konkurrencer, vel at mækre for ”hyggens skyld” – hvilket jeg sagtens kan forstå. Fordi triatlon er på en måde en individuel holdsport. Mange træninger foregår sammen med andre triatleter, men på racedagen er det en selv man er i konkurrence med. Det er virkelig vigtigt at gøre klart overfor sig selv, hvorfor det er man gerne vil dyrke triatlon, eller hvorfor det er man gerne vil kører en triatlon-konkurrence.
    Jeg har gennem det sidste år mødt mange, som kun har dyrket triatlon i et år og derefter løbet en ironman, for så aldrig at sætte sig på deres cykle igen. Og det synes jeg er lidt ærgerligt, fordi triatlon er mere en bare ironman. Jeg synes i hvert fald, at man skal finde den ”rigtige” grund til at dyrke triatlon; om det er for at køre en hel ironman eller meget mere end det.
  • Mange alene timer
    Personligt har jeg haft mange alene-timer i forbindelse med min triatlontræning. Jeg kunne helt sikkert godt have haft meget mere selskab i mine træninger hvis jeg havde søgt efter det. Men faktisk har jeg nydt at have så mange alene-timer. Det er dog noget man rent mentalt skal forberede sig på, da det godt kan være lidt svært i starten at bruge så mange timer om ugen alene på landevejen. Det handler igen om at finde det rigtige fokus, og virkelig nyde, at man for en time eller måske 3, bare er helt sig selv. Jeg har lært mig selv at tænke på alt muligt rart og ikke bearbejde dårlige minder eller ting der er sket på jobbet/skolen. I stedet forsøger jeg virkelig at ligge fokus på nuet, mærke luften og naturen, og hele tiden holde tankerne på noget positivt.
  • Lær dig selv bedre at kende
    Det sidste tip her, handler måske ikke så meget om, hvordan du kommer i gang med triatlon, men mere hvorfor jeg synes du ska! Og det er simpelthen fordi man lærer sig selv meget bedre at kende. Som jeg lige har skrevet, så får man mange alene-timer, og mange af timerne er man måske meget presset, enten rent fysisk fordi det går op af i stiv modvind på cyklen, eller rent mentalt, fordi man er 10 km hjemmefra i løbeskoene og det står ned i stænger. Jeg har personligt lært at presse mig selv rigtig meget. Men de mange træninger har også lært mig at have disciplin overfor mig selv. Jeg er blevet meget bedre til at prioritere mig selv overfor min omgangskreds. Og så har jeg fået en meget sundere holdning til kost og søvn, da det spiller en afgørende rolle for min træning. Tilmed er jeg virkelig bare blevet gladere, fordi jeg føler mig ”hjemme” i sporten. Og det er selvom at jeg stadig er en rookie til det hele, kun lige har lært at svømme og stadig er blandt de absolut langsomste.

Jeg håber du har lyst til at give dig i kast med sporten!
Jeg kan virkelig kun anbefale det, især at deltage i en konkurrence, uanset distance – fordi det er virkelig noget helt specielt!
Har du nogle spørgsmål, så skriv endelig!

Smil fra C.

gripgrab-caroline-24
Foto af Martin Paldan – GripGrab Media Crew.

 

   

1 kommentar

Kommentér gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Verdens sejeste far