Dagbog fra Harry Potter turen #1

Dagbog fra Harry Potter turen #2

I samarbejde med VisitBritain.

Dagbog del 2 fra min Harry Potter tur! Og hvilken magisk rejse det har været!
Jeg er stadig helt høj på de mange oplevelser. Og hvis du ikke har læst del 1, så kan du finde den her.

Turen går mod Skotland!
Som jeg nævnte i del 1 af dagbogen, så har jeg fået så meget lækkert god mad. Og jeg er helt sikkert steget i vægt, hvilket faktisk kom sig til nytte. Jeg startede nemlig morgen ud med at bruge min kampvægt til at lukke min kuffert, som i den grad også har taget på i vægt!

Bagefter tjekkede vi ud af det lækre Mondrian Hotel og tog en taxa ned til togstationen. Herfra tog vi toget til Edinburgh, som tager godt 4 timer. Det var en virkelig smuk togrejse gennem både det Engelsk og det Skotske landskab.
Da vi ankom til Edinburgh tjekkede vi ind på The Principal Hotel. Her blev vi mødt af et venligt personale der stod klar med champagne! Der blev holdt bryllup på hotellet, og det var ret interessant at følge lidt med i det på sidelinjen, og se hvordan skotterne både klær’ sig og ter’ sig til sådan en fornem fest. Og jeg må jo bare konstatere, at kilten (altså den mandlige nederdel) kommer i alverdens farver og med alverdens lir og tilbehør!
Efter indtjekning gik jeg op til det berømte slot, Edinburgh Castle. Slottet ligger på en stor sten med udsigt over hele byen. Det er et virkelig et stort slot med en tusind år gammel historie, og som i dag huser det de skotske kronjuvelerne. Og så var der whisky-smagning på slottet – oh yes thank you.

slot

Efter at have set det hele og smagt på et par forskellige flakser, gik jeg en tur i den charmerende by. Højt solskin, lidt vind i håret, en varm kakao i hånden og en masse liv i gaderne. Jeg nød det virkelig. Jeg danner mig mange indtryk og ser mange detaljer, når jeg bare sådan slentre rundt uden en egentlig agenda for min tid. Og det er dejligt.

Tidsforvirring
Men når det med slenteren så er sagt. Så fandt jeg jo en butik, hvor jeg lige skulle ind og snuse efter lidt tøj – og inden jeg fik set mig om, så var jeg pludselig rigtig sent på den. så jeg skyndte mig at sætte kursen mod hotellet, hvor jeg skulle mødes med de andre kl 18.45. Jeg farede selvfølgelig vild, for med alle de detaljer og indtryk jeg havde gået rundt og gjort mig, så havde jeg slet ikke set hvad vej jeg selv var gået. Så forvirringen var total, og google-maps ville selvfølgelig ikke virke. Eft er mindre omvej stormede jeg ind på hotellet i tiden 18.40, som jo lige nøjagtig gav 5 minutter til at smide svedigt travtøj og skifte til lidt med velduftende ud-og-spise-tøj. Da jeg når ned i receptionen, kun 2 minutter forsinket, er der ikke andre end receptionisten. Jeg spørger selvfølgelig om hun ved, om de andre er gået uden mig. Hun kigger lidt forvirret på mig og svarer nej, hvornår vi skulle havde mødtes da? Jeg svarer 18.45. Hun smiler. Kigger på sit ur. Smiler igen. Kigger på mig. Smiller lidt mere. Peger på det store ur og fortæller mig at klokken er 17.45. Perfekt. Jeg havde glemt alt som, at indstille mit ur til at være en time bagud. Nå man nu var jeg jo alligevel all-fansy-dressed-up, om man vil. Altså i et par cowboybukser og en bluse. Mere fansy behøver det jo heller ikke at være. Men alligevel så jeg nu mig selv yderst egnet til at gå ned i den dyre gade med Louis Vuitton og Gucci butikker, og ligne en der har råd til at købe noget. En plastikpose for eksempel.

Da klokken så faktisk blev 18.45 mødtes jeg med de andre, og gik op til slottet igen. På en restaurant lige før slottet, The Cannonball, spiste vi rigtig lækker aftensmad!

Hvor bogen tog sin form
Dagen startede med en guidet tur i byen. Det gjorde virkeligt indtryk, at se den café, The Elephant House, J. K. Rowling sad og skrev de første ord af Harry Potter historien. Edinburgh har uden tvivl inspireret til rigtig mange af de ting som er med i bøgerne. Gennem byen gik vi forbi et gravsted til en hund ved navn Bobby. På bygningen ved siden af kunne man læse om den trofaste hund, som efter sin ejers død lå på hans gravplads hver dag og nat. Det var en rørende historie, og det trofaste sind ved navn Bobby, kunne godt minde lidt om den torfaste husalf Dobby.
Vi var også forbi kirkegården Greyfriars Kirk, hvor bl.a. William McGonagall ligger begravet. McGonagall er også navnet på den kvindelige professor, som spiller en stor rolle i Harry Potters tid på Hogwarts.

edinburg

På kirkegården lå der også en Thomas Riddle begravet. Næsten samme navn har karakteren Tom Marvolo Riddle, som jo et anagram for “I am Lord Voldemort”.
Det siges, at J. K. Rowling ofte gik ture gennem denne kirkegård, som ligger lige ved siden af en skole. Denne skole har inddelt eleverne i 4 hold, som ved bestemte arrangementer har særlige kapper på over deres tøj. Dette minder i særdeleshed om de langærmet kapper de også bæger på Hogwarts!
Vi var også igennem den gade som gav J. K. Rowling inspiration til Diagon Alley. En flot gade med nogle farverige huse! Vi spiste frokost på en lille hyggelig cafe, Spoon, som ligger lige ved siden af en anden café “Black Medicine House” hvor J. K. Rowling også har siddet og skrevet på bøgerne.

edinburgh

Ud i højlandet!
Efter en god gåtur gennem byen i solskinsvejr, satte vi kursen mod nord og kørte tre timer ud i højlandet. Og den køretur var seriøs flot! Om aftenen ankom vi til hotellet The Isles of Glencoe. Og for at sige det rent ud, så brugte jeg min aften på at ligge i polen og i jacuzzien samt spise virkelig god mad på hotellets egen restaurant.

En tur med Hogwarts Express
Jeg havde virkelig, som i virkelig, glædet mig til denne dag! Vi skulle nemlig ud og kører med tvillingetoget til Hogwarts Express, The Jacobite. Altså ikke lige det som er med i fimene, men et fuldstændig magen til! Og på samme rute!
Det skotske højland var klædt i de fineste efterårsfarver og det var bare en sindssyg flot tur. Det var mere ned bare magisk at kører over viadukten på broen, som man også ser i filmene!

express

Vi stod af toget på Glenfinnan Train Station og kørte derfra en lille tur ned til Glenfinnan Visitor Center. Her gik jeg op af en lille bakke, og havde den absolut fineste udsigt udover viadukten med broen og ”The Blake Lake” som den hedder i filmene. Også herfra kan man se den plet, hvor Hogwarts er animeret ind i filmene. Det var virkelig magisk! Jeg stod længe og bare stirrede ud i landskabet mens fantasien fik frit spil med både drager, flyvende koste osv. Det skal virkelig opleves!

hogwarts

Da jeg fik plantet begge ben på jorden igen, gik turen videre. Vi tog til Nevis Range Mountain Experience, hvor vi tog en gondollift op til toppen af bjerget. Bjerget er det ottende højeste i Storbritannien, men desværre var vejret ikke med os. Det regnede rigtig meget, men jeg kunne nu sagtens forestille mig hvilken fantastisk udsigt der må være, på en skyfri dag. Vi fik en lækker frokost på toppen, før vi tog gondolen ned igen.
Bagefter satte vi kursen tilbage til Edinburgh, og om aftenen tjekkede vi ind på det fine hotel, Dakota. Et nyt, moderne og virkelig lækkert hotel ikke langt fra lufthavnen. Her havde vi en særdeles god festmiddag med store røde bøffer i hotellets egen restaurant. Vi fik skålet og sagt mange tak til hinanden for en virkelig god tur. Fordi det har det i sandheden været!

Hjem til Danmark
En lille formiddag i Skotland som stod på sortering af tasken. Den var jo allerede 1kg i overvægt da jeg føj fra Danmark, så der skulle virkelig ryddes op og smides ud. Jeg efterlod som altid shampoo, balsam og andre tung ting, som er billigere at købe igen når jeg kommer hjem, end at betale for overpris. Og så gik turen ellers mod lufthavnen og kursen blev sat tilbage til Danmark. Jeg er så taknemmelig over denne fantastiske rejse og helt høj på de mange oplevelser. Jeg er virkelig Harry Potter fan, jeg synes det er nogle fantastiske film! Jeg har ikke læst bøgerne, fordi jeg er ikke så god til at læse eller til at koncertere mig om at læse. Men filmene har jeg til gengæld set menage gange, og det var så magisk og se de mange steder selv, hører historien bag og se hele baggrunden for de mange detaljer.

Rigtig mage har skrevet og spurgt om man kan købe denne rejse om en pakkeløsning et sted, og det er jeg ved at undersøge om man kan. Om ikke andet, så laver jeg snarest et blogpost med alle de nødvendige detaljer om turen, så du evt. selv kan booke den! Fordi er du bare lidt Harry Potter fan, så synes jeg du skal tage af sted og en absolut magisk oplevelse! Fordi det er det, virkelig!

Ha’ en rigtig dejlig torsdag,