Ting jeg ikke forstår #2

Kig ind i mit køleskab

Det her er egentlig et lidt underligt indlæg. Men måske er det alligevel lidt relevant.
Jeg har siden i går haft en skøn veninde på besøg, som jeg har kendt i 10 år. Vi elsker begge to at spise, og vi spiser meget. For det meste er det vi spiser sundt, og andre gang skejer vi os totalt ud, hvilket vi gjorde i går aftes. Men udover at spise rigtig meget når vi er sammen, så snakker vi også rigtig meget. Og de sidste 24 timer har det helt store emnet vi har vendt nemlig været kost, og mængden vi spiser.
Vi spiser begge meget, og det er der jo nogen som ikke gør. Og denne forskel havde vi op og vende. Vi kan i løbet af én dag godt spise 2-3 kg mad mens andre kan leve af 2 pølsehorn og et knækbrød. Vi kom også til at snakke om, hvordan nogen kan leve af junkfood og stadig være åleslank, mens jeg fx meget hurtigt tager på, hvis jeg spiser usundt. Det har måske igen noget at gøre med mængden af mad. Altså, at den som ofte spiser junk, bare generelt set ikke spiser særligt store portioner, hvorimod hvis jeg skal spise junk, ja så skal jeg have den største portion, og tallerkenen er totalt slikket bagefter – og så er jeg sulten igen et par timer efter.
Jeg kom især til at tænke over dette i fredgas, da jeg var på arbejde. Der sad jeg nede i frokoststuen med de andre og spiste. Jeg havde købt mad i kantinen og vidste derfor at der var 450g mad på min tallerken, bestående salat, grøntsager og kylling.  Overfor mig sad en af mine kolleager med 2 pølsehorn. Og jeg tænkte virkelig inde i mig selv, hvordan pokker kan hun holde sit mæt på så lidt? 3 timer forinden denne portion spiste jeg 2 store skiver rugbrød med rigtig meget tunsalat, 3 mandariner og 1 æble. Og et par timer forinden det har jeg spist 350g skyr med nødder. Og jeg var skrupsulten nu. Og vidste jeg, at det ville blive det igen inden for 3 timer. Og sådan er vi jo så forskellige.
Nogle spiser ikke særlig sundt, men spiser måske heller ikke særlig meget.
Og så er der mig, der for det meste spiser sundt, men bare altid spiser ualmindeligt meget.
Så derfor får i lige et kig ind i mit køleskab i dag. Så kan i se hvad jeg fylder mig med. For jeg tænker, at det måske er lidt interessant. Jeg synes i hvert fald er det er ret interessant at hører hvad, og hvor meget andre spiser. Især fordi jeg føler mig lidt som en evighedssulten tosse. Og det kan også godt være jeg er. Om ikke andet, så er jeg ikke alene, jeg har min søde veninde Benedicte, som er præcis lige som mig. Og det er rart. Og hvis du er lige som om, så velkommen i klubben 😉

img_3311

Det ser måske lidt skørt ud med alle de drikkevare, men fakta er bare, at tit når jeg tror jeg er sulten, så går det over hvis jeg lige drikke en danskvand. Og så er det bare altid lækkert med noget koldt at drikke. Derudover er min grøntsags skuffe og min frugtskål ( på køkkenbordet) altid overfyldt. Kødet ligger i fryseren. Der er en skuffe med tykstegsbøffer, en skuffe med kylling, og en skuffe med is.

Min menu for ugen ser cirka således ud:

Morgenmad:
2 æg, 1 grape og 1 bøtte skyr.

Frokost:
Salat med grønkål, blomkål, bulgur, appelsin, blåbær, 150g kylling og ristede cashewnødder (Opskrift her)

Aftensmad:
1 tykstegsbøf, tomatsalat med feta og forskellige grøntsager enten tilberedt i ovnen eller på en pande.

De små detaljer: 
Kyllingen til madpakken laver jeg altid om søndagen og opbevarer portionerne til mandag+tirsdag i køleskabet. Portionerne til onsdag, torsdag og fredag bliver skåret ud, pakket ned i små poser og lagt på frost. Så det er nemt at tage en pakke op aftenen før, smide den i køleskabet og lade det tøge op natten over, så det er klar til madpakken. Bulguren koger jeg om søndagen og opbevarer det i en en lufttæt boks, så kan det sagtens holde sig i 5 dage på køl. Selve salaten tager kun 5 minutter at lave, så der laver jeg portionerne til mandag + tirsdag om søndagen, og de resterende dage laver jeg portionerne enten fra dag til dag eller om onsdagen. Æggene jeg bruger til morgenmad koger jeg også om søndagen og igen om onsdagen. 

Det lyder måske lækkert nok på en mandag. Men for 3. gang på en onsdag kan det godt blive lidt kedeligt, og bevares, du har ret. Men min morgenmad er altid meget den samme på ugebasis. Det er den sikkert også for dig; skyr eller havregryn? Og hvad angår min frokost, så er det faktisk min ynglings salat. Jeg elsker den. Den er både frisk syrlig og sød. Og så mætter den helt vildt meget. Jeg forbereder meget af min mand allerede søndag, fordi min hverdag tit er ret presset med arbejde og træning. Derfor er madlavning ikke en af de ting som jeg vil prioritere min tid med, hvis det kan undgås. Jeg spiser gerne denne samme salat 5 dage i streg, både fordi den smager godt, men bestemt også fordi, at ”så er det ligesom på plads” og så skal jeg ikke tænke mere over det resten af ugen. Så er jeg sikker på, at jeg ikke ryger i en fælde nede i kantinen og køber pommes eller noget andet usundt.
Og hvad angår aftensmaden, så lyder den måske også lidt ens. Men det er den faktisk sjældent. Jeg kan være meget kreativ med meget lidt, og selvom det lyder helt simpelt så kan det varier alt i mellem wraps, wok, ovnstegte grøntsager, gulerodsmos eller noget helt andet.  Løg, kartofler, gulerødder, porrer, rodfrugter osv er nogle grove grøntsager man kan rigtig meget med og som kan holde sig i rigtig lang tid. Det vigtige for mig er at det er nemt, mættende og velsmagende. Fordi jeg har ikke tid til at stå i køkkenet i mere end 20min, og det skal smage godt. Og så skal det selvfølgelig være sundt og mættende.

Hvad tænker du om min mad og mit køleskab?
Og hvad er der primært i dit køleskab?

Smil fra C.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Kommentér gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ting jeg ikke forstår #2