3 blokader og Ingen Ironman

Postkort fra Harzen

Kan man holde en miniferie med ALT inkl. for 2000kr?
Ja det kan man godt, læs med!

M og jeg havde et par sammenhængende fridage i sidste uge, som vi havde besluttet os for, skulle bruges på en form for miniferie. KEgentligt var vi begyndt, at planlægge lidt på ferien for nogle uger siden, og havde mange destinationer op og vende, her i blandt Barcelona, Paris, Oslo, Madrid osv. Men med kun 4 dage blev meget af det bare for omfattende og for dyrt. Og jeg gider bare ikke at bruge min ferie på at hænge i en klokkestreng eller tømme min konto.

Så det endte med, at vi ville have en destination inden for køreafstand. Og hermed altså en tur på max 6 timer! Det begrænsede “udvalget” en del, og vi endte faktisk med kun at have Tyskland tilbage. Hvilket bestemt heller ikke var nogen dårlig ide.
Jeg har tidligere været på “action ferie” i Harzen, så jeg vidste at der var meget smuk natur, og nok at give sig til, i hvertfald om sommeren. Denne ferie kan du læse mere om her.

Men vi endte altså med at vælge Harzen, mest for naturen skyld, så vi kunne komme ud og se noget pænt og få noget luft. Dog er der alligevel for koldt nu, til at sove i telt, så vi bookede os ind på et hotel i Goslar.
Goslar er en meget flot by, fyldt med bindingsværkshuse og charme. Byen er på UNESCOS liste over verdenskulturarv og man kan tydeligt fornemme middelalderen i byen. Bestemt et besøg hver, hvis du en dag er på de kanter.

Vi søgte lidt rundt på forskellige websites for at finde det bedste hotel til den bedste pris (trivago, hotels.com, booking.com, agoda etc.) og fandt det bedste tilbud hos Expedia. Her fandt vi et hotel, der lå på midten af den store centrumsplads i Goslar, og bookede et hotelværelse, med 3 overnatning, inkl. morgenmad til 2 pers. For 1.700kr. Hotellet hed Nouvm Hotel Kaiserworth.

Torsdag formiddag pakkede vi bilen og tog afsted! Vi havde begge pakket noget pænt tøj til at tage ud og spise i, samt noget frilufttøj, skiundertøj, hue, vanter, vandresko osv, til at være uden for i det kolde vejr.

Vi ankom ca. kl. 18.30 torsdag aften og tjekkede ind på hotellet. Aftenen brugte vi på at gå lidt rundt i byen, spise den første Schnitzel og handlet lidt snacks ind til fredagen.

Fredag startede med et død lækkert morgenbord. Og det skal hotellet altså have ros for, det var dælme en god brunch! Kl.10 kørte vi fra Goslar til Nationalpark Harz, hvor Boscksberg ligger. Altså bjerget man sender heksene til når vi fejre Skt. Hans!
Det tog cirka 45min. at køre til byen der lå ved foden at bjerget. Her gik vi ind på turistkontoret og købte os et kort, så en tur forbi en bager og købe de mest klisterets kager og så gik turen ellers op ad!
Der var masser af sne og et meget smukt landskab. Jeg nød det simpelthen så meget og var glad helt nede i maven.
På toppen var der en chill-faktor på -19grader og en meget hård vind. Det gjorde ligefrem ondt i øjnene at holde dem åbne… Til med var der hammer tåget, så sigtbarheden var næsten nul! Til gengæld lå der et cafeterie, så man kunne få sig en currywurts, pommes og en bajer! Så vi fejrede hinanden og den herlige gåtur til toppen, før vi vendte snuden nedad igen.
Aftenen brugte vi på at tage ude og spise på en lækker restaurant, som servede vildtgryde med vildsvin! Det gik lige i hjertet på et par jægere som os.

Lørdagen startede igen ud med et hovedspring i brunch-buffeten. Herefter gik vi på turistkontoret i Goslar og spurgte efter, hvor vi skulle kører hen, hvis vi gerne ville stå på langrend. Hun foreslog en by, kun 25min fra Goslar, som var oplagt til dette. Så her satte vi kursen hen, fandt en P-plads og fik lejet nogle ski. M har stået på langrend mange gange, men det var min første tur på de plader. Jeg kan sagtens stå på alpinski og kører stærkt på dem, ned af bakke. Men at stå på disse smalle ski, der kun sidder halvt fast, og hvor det primært gik ud på at bevæge sig fremad på lige stier eller op af bakke, se det var noget af en udfordring! Jeg tog en del styrt, eller styrt er måske så meget at sige, når man kommer tøffende med 2 km/t. Men jeg smed mig i hvert fald i sneen et par gange, og var til vældig underholdning for både M og alle andre folk på tuen. Men det var virkelig sjovt, i guder hvor jeg grinte. Det var også hårdt, men altså mest sjovt. Og jeg oplevede naturen helt anderledes, end når jeg ellers har stået på ski. Og så var det jo bare hyggeligt, at tingene gik i sådant et tempo, at man kunne kører og hyggesnakke sammen – hvis altså man ikke var ved at omkomme at luftmangle og dårlig kondition når det gik lidt op af bakke.
Om aftenen tog vi ud og spiste på et bryggeri, som lå næsten lige ved siden af vores hotel. Jeg fik måske lige lovlig meget at drikke, men sådan kan det jo gå, når man er lidt ivrig efter at smage på alle brygmandens øl..

Søndag var en slow-morning, hvor vi brugte ekstra lang tid på at putte, spise morgenmad og få pakket bilen. Da vi var tjekket ud af hotellet og bilen var pakket, gik vi en tur rundt i byen og fik set lidt nærmere på den smukke verdenskulturarv, som byen rummer i sit udseende. Herefter gik turen hjem med et lille stop ved grænsen, for at fylde bilen til bristepunktet med dåser og slik. Vi ramte hjemmeadressen søndag kl.19.30

Alt i alt, med både hotel, diesel, mad, fornøjelser, aktiviter osv, kom vi hver af med 2000kr. for vores lille miniferie.
Det er i min verden rigtig billigt. Og vi have virkelig hygget os, spist godt og oplevet nogle fede ting. Jeg håber at dette kan være en lille inspiration for andre, som måske gerne vil ud og opleve noget nyt i en forlænget weekend, uden det skal koste en formue.