En lille eventyr-tur

Dagbog fra vores lille eventyr i Tyskland

Reklame for Tourismus Niedersachsen

Så er vi på vej hjem efter 3 fantastiske dage i Tyskland. Det er sjovt, som Tyskland gang på gang imponerer mig med deres smukke natur, mange muligheder for aktiviteter og deres store gæstfrihed. Førhen var Tyskland, for mig, bare et land man kørte igennem for at komme til andre lande, og som barn kan jeg huske, at Tyskland skræmte mig, fordi jeg var bange for hele historien om anden verdenskrig. Men jeg er heldigvis klogere nu, og jeg har haft nogle fantastiske eventyre på den anden side af den danske landegrænse, og her er endnu et…

Afsted på eventyr
I søndags kørte M og jeg fra Odense kl 09.30! Det gode ved at rejse om Søndagen i Tyskland er, at lastbilerne ikke må kører på motorvejen. Hvordan den regel præcis hænger sammen osv. har jeg slet ikke sat mig ind i, men jeg er fan!
Vi havde sat GPS’en til Haus Roseneck i Bad Bevensen, hvilket tager 4 timer, og med fælles sang og højt humør var den tur en smal sag.
Vi chekede ind i den dejligste lejlighed, Suite Engel, kun en spytklat fra både parken og gågaden. Lejligheden var ren luksus, med en kæmpe blød seng, de dejligste dyner, lækker kaffemaskine i køkkenet, (fake men meget hyggelig) pejs, store tv, altan og et fint badeværelse, hvor der både lå badekåber, tøfler og håndklæder til flere dages forbrug klar!

En by med gæstfrihed
Vi gik en tur op i byen, hvor der var overraskende meget liv i gaden trods det var en sen søndag eftermiddag. Butikkerne havde åbent og byens musikkorps gik march med høj trommeføring. Vi fik en voldsom lækker pita fra byens kebabhouse, den var godt snasket og blev nydt midt i solen!
Kl 16 mødtes vi med den lokale guide, som gav os en rundtur i byen. Parken var særligt bemærkelsesværdig, da den var hyggeligt indrettet med bænke, broer der gik på tværs af åen som løb gennem byen. Tilmed havde både et stort udendørs vandland og for enden af parken lå Jod-Sole-Therme Spa, som også havde to store udendørs pools med jacuzzis og hele molevitten!
I byen bor der kun 9000 mennesker, men alligevel har de skabt de perfekte rammer for os som turister. I hele sommerhalvåret er der et nyt tema i hver weekend, liv i gaderne, markeder, udendørs koncerter og meget mere. Og med de udendørs badelande og en park med mulighed for at bare ligge og flade ud og sole sig, så må jeg sige, at byen er oplagt til en sommerferie, hvis budgettet er lille eller fridagene er få!

En nøgen overraskelse
Sidst på eftermiddagen tog vi over i Jod-Sole-Therme Spa spa og slappede totalt af i deres opvarmede saltvand pools. Det er virkelig stort med 3 indendørs og 2 udendørs pools og en tilknyttet ”voksenafdeling”; som vi ikke rigtig fik udforsket. Jeg vil sige, at vi gjorde et tilfældigt godt forsøg, da vi med vores armbånd bippede os ind i ”kletenfrei zone”, uden at tænke mere over hvad det betød. Jeg må ærligt indrømme jeg selv havde tænkt, at der nok var flere jacuzzier, måske noget sauna og dampbad. Men der var nøgne mennesker. Voksne nøgne mennesker. Jeg havde svært ved at skjule mit skuffede ansigt, med øjne der stirrede alle de steder, hvor man bare slet ikke skal stirre i en nudistafdeling. Og så fik jeg ellers lavet en u-vending og fandt vejen tilbage til ”kleden-zone” igen! Der var rigtig nok saunaer i nudist-zonen, men adgangskravet var, ja som du nok kan regne ud, at man ikke havde badetøj på.
Om aftenen tog vi ud og spiste på Hotel Ascona, som i hvert fald både kan lave gode burgere og gode bøffer! De var rigtig søde og gav os en god betjening, selvom vi faktisk kom et kvarter i lukketid. Vi blev nemlig lidt overrasket over, hvor tidligt spisestederne lukker. På denne tid af året er det ikke alle restauranter som holder åbent om søndagen, og de der gør, lukker allerede omkring kl. 20. Jeg kunne forestille mig, at det var anderledes i sommersæsonen, men jeg ved det desværre ikke.
Resten af aftenen gik med kold rosé-vin og hygge hjemme i vores lejlighed foran pejsen!

Solid morgenmad og en lang cykeltur
Vi startede dagen ud med lækker morgenmad hos Haus Roseneck, hvorefter vi lejede MTB cykler gennem hotellet også. Det var nemt og vores MTB var sprit nye. På hotellet var der også kort over de forskellige ruter man kunne cykle, hvor vi valgte en på 30km. Er man mere til bycykler eller andet, så er jeg sikker på hotellet også vil kunne hjælpe med det.
Men vi havde sat os for MTB og en tur rundt i landskabet.
Jeg havde fået lov til at være kortholder, hvilket resulterede i, at efter 1 time på cyklen havde vi kun cyklet 6 km på den rigtige rute. Til gengæld havde vi set et en række små fine landsbyer, den samme flod fra tre forskellige vinkler og fået nogle ekstra kilometer i benene!
Første stop på ruten var ved Golf Club Bad Bevensen, hvor vi holdte en kort kaffe/tisse-pause, og fik os en herlig snak med stedets nye ejer! En ung mand der havde overtaget stedet af sin svigerfar og nu var i gang med at forbedre det hele og gøre det til et rigtig lækkert sted. Han bød os på en rundvisning i en golfvogn, hvor jeg fik lov at sidde bag rettet! (bucketlist!) Det var et smukt sted, og uden at vide noget som helst om golf, så så banerne spændende og udforende ud, med bakker, søer osv. Tilmed var der opsat en herligt lille hytte, hvor banerne krydsede, så man i løbet af sin golf-tur kunne komme forbi og få kaffe og kage 4 gange! Denne golf-club lå kun få kilometer uden for Bad Bevensen, og man kan få lov at spille golf for en enkelt dag eller flere.

På rette kurs uden køllekontrol
M overtog kortet og vi kom ind på den rigtige rute, der tog os gennem gamle landsbyer med gigantiske huse. Vi kørte gennem en flot skov og endte i byen Niendorf. Her stoppede vi ved Swing Golf, og selvom sæsonen her ikke var startet endnu, fik vi alligevel lov til at prøve en tur på banen. Jeg var mildest talt elendig. Ikke nok med, at jeg så fuldstændig tåbelig ud i ført cykeltøj, rød regnjakke og en golfkølle, så pløjede også det halve af deres ”green” op med mine manglende evner til at ramme en ellers forvokset golfbold. Det var direkte pinligt. Men ikke desto mindre, så var det også hylende morsomt! Swing Golf er for alle, store som små. Det er en blanding af golf og mini-golf, med kun én kølle og en golfbold som både er større og blødere.
Efterfølgende bød den flinke ejer os indenfor til varm kakao og hjemmebagt kage sammen med hendes lille familie. Det bar hammer hyggeligt! Det vidste sig at de var landmænd og ejede den kæmpe gård der lå lige ved siden af, men boede inde i Bad Bevensen. De var super søde.

Slutspurten og en nøgen spa-behandling
Da vi havde fået tanket godt med kalorier på kvadret igen forsatte turen hjem til Bad Bevensen. Her afleverede vi pænt cyklerne tilbage, pakkede svømmetøjet og gik gennem parken til Jod-Sole-Therme-Spa. Her havde vi booket et ”floating treatment”, med tankerne om, at det nok var den absolut perfekte måde at afslutte en god lang cykeltur på. Og det var også helt rigtigt!
Vi blev lukket ind i et rum hvor der var et kæmpe stort badekar, noget særligt lys og beroligende musik. Der var nogle sjove små baderinge til hovedet, ørepropper og en klud til øjnene. Og så var det ellers bare at smide tøjet og ligge sig i vandet og flyde rundt!
Ja endnu en gang skulle man altså være nøgen, men denne gang var der kun os to i rummet!
Behandlingen varede i en time og det var simpelthen så afslappende og dejligt. Jeg følte mig helt vægtløs og faldt næsten i søvn, det var virkelig skønt.

Schnitzel und Snaps!
Efter den afslappende spa-behandling tog vi ud og spiste. Vi havde fået anbefalet en lokal restaurant i Bad Bevensen kaldet ”Pott unn Pann”. Det var en hyggelig restaurant med kro-stemning og en fantastisk betjening! Vi bestilte en ægte tysker-menu: Schnitzel, brasede kartofler med løg og bacon og en stor kold øl! Det smagte herligt og vi sluttede af med snaps lavet i lokalområdet. Jeps, jeg havde fået en lille skid på, da vi gik derfra.
Resten af aftenen blev brugt foran tv’et til et par afsnit af Nak&æd, snacks og kold rosé!

Rundtur i en naturpark, ulve-snak og lækert krondyr!
Efter endnu et hovedspring i den lækre morgenbuffet hos Haus Roseneck, pakkede vi bilen og satte kursen mod Schneverdingen. Her mødtes vi med en naturvejleder, som vidste os rundt i Naturpark Lüneburger Heide. Med høj solskin, masser af fuglekvidder og en række fortællinger om både historien bag parken og detaljer om de forskellige omgivelser, var smilet stort. Vi lærte noget nyt om både insekter, slanger, pH-værdien i vand, fuglelivet og meget mere. Parken er nemlig både hjem for hugorme, blå frøer, ræve og ulve! Især ulvene fik os en god snak om, da de jo er et ømt emne i Danmark, hvor mange ser dem som nogle farlige bæster. Min egen personlige holdning til det, deler jeg ikke her, da jeg egentligt ikke orker den diskussion. Men jeg kan sagtens fortælle hvad vores guide sagde: “at ulvene absolut ikke var farlige, men til gengæld en kæmpe hjælp for skytterne, da de hjælper med at regulerer vildtet og tager de syge, gamle og svage som føde”
Efter en dejlig gåtur på et par timer var vi ved at være ret sultne. Vores flinke guide anbefalede en restaurant der lå lige ved sinde af parken, som servede rigtig traditionel tysk mad. Men det viste sig at restauranten kun servere kaffe og kage om tirsdagen (i hvert fald på dette tidspunkt af sæsonen), dog var ejeren super flink og anbefalede en anden restaurant kun et par kilometer fra hans. Så vi kørte ind til byen, Schneverdingen, hvor vi spiste på restauranten Bargfreden hus. Det var en lille hyggelig restaurant med ægte krostemning, hvor tjeneren var iført kro-mutter-tøj! Ud fra vores sparsomme tyske sprogfærdigheder bestilte vi en lokal ret med ”bambi”, hvilket viste sig at blive til den bedste tyske madoplevelse og det absolut bedste krondyr jeg nogensinde har smagt! Det var så mørt, lækkert og velsmagende, med hjemmelavet rösti-kartofler og en kold øl til. Det er absolut et sted jeg vil anbefale, hvis man nogensinde kommer på de kanter af Tyskland. Jeg er i hvert fald mere end glad for tilfældighedernes spil denne dag, og jeg håber jeg en dag slår vejen forbi igen!

Hjem til Odense, og afsted igen om 20 timer
I skrivende stund har vi lige passeret lillebæltsbroen, og snart er vi hjemme igen. Dog tager jeg allerede afsted på nye eventyr i morgen eftermiddag. Denne gang uden M, til gen gæld sammen med en masse andre fantastiske mennesker! Jeg skal kun være væk i få dage, men jeg glæder mig rigtig meget! Du kan som altid følge min hverdag via min instagram, særligt min insta-story: @caroline_schack!

Har du lyst til at læse om mine to andre ture til Tyskland, så kan du finde min dagbog fra en Action Challenge jeg har deltaget i her, og en fantastisk tur Harzen med M her.